• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 953
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Det är egentligen märkligt, speciellt sedan barnkonventionen blev lag. Ex. artikel 9, som handlar om att respektera rätten för barn som är skilt från den ena eller båda föräldrarna att regelbundet upprätthålla kontakt. Att då ta hänsyn till det och främja umgänge genom att låta resekostnad förbehållas tycker jag faktiskt är rimligt.

Det får man tycka
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 476
Mottagna reaktioner
447
Poäng
557
Då jag fått avslag på skuldsanering 2 ggr pga att jag inte jobbat heltid har jag för ca 1 månad sedan skrivit in mig som arbetssökande antingen på ytterligare 30% eller om man mot förmodan kan få ett annat heltids jobb. Skrev in mig direkt jag fick andra avslaget. Har idag en fast tjänst på 70% men enligt kfm har jag inte gjort tillräckligt för att maximera min inkomst trots att jag försökt ha ett extra jobb tidigare men pga stress och mående funkade det inte att kombinera mitt ordinarie jobb med extra jobbet.
Min fråga är om man ska avvakta med ny ansökan ett tag eller söka nu igen och skriva med vad jag gjort för att försöka öka inkomsten. Är ju inte berättigad till akassa då jag dom senaste 18 år jobbat 70% och extra jobbet jag hade var inte tillräckligt länge för rätten att få akassa. Har sen jag skrev in mig som arbetssökande även sökt dom jobb som funnits som matchar mig. Så enligt min mening gör jag ju det jag kan nu för att på nåt vis se om jag kan öka min inkomst. Kommer även from juli få nytt beslut om löneutmätning då ett barn tar studenten nu och inte längre räknas till att jag har försörjningsplikt på den.
Nån som har tips hur man borde tänka/göra?
 

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
326
Poäng
477
50 inbetalningar gjorda. 10 st kvar! Eller ca 185000 kr kvar att betala. Målet är snart inom räckhåll!

Heja! Så skönt!
Runt midsommar är jag halvvägs när det gäller inbetalningar (kommer ha ett år till med skuldsanering efter det). Det känns som det gått hyfsat fort ändå, men försöker inte tänka på hur långt tid jag har kvar då mina barn fortfarande är små och jag vill uppleva den tiden här och nu även om livet är lite satt ”på vänt” (om det låter begripligt...) När det återstår ett år kommer jag verkligen börja räkna ner! Att bli helt skuldfri, vilken oerhörd lättnad som väntar.
 

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Heja! Så skönt!
Runt midsommar är jag halvvägs när det gäller inbetalningar (kommer ha ett år till med skuldsanering efter det). Det känns som det gått hyfsat fort ändå, men försöker inte tänka på hur långt tid jag har kvar då mina barn fortfarande är små och jag vill uppleva den tiden här och nu även om livet är lite satt ”på vänt” (om det låter begripligt...) När det återstår ett år kommer jag verkligen börja räkna ner! Att bli helt skuldfri, vilken oerhörd lättnad som väntar.
Får man fråga hur stor skuld du hade och ålder på barnen när du sökte sanering?
 

skyatnight

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
8 Juni 2018
Meddelanden
298
Mottagna reaktioner
197
Poäng
367
Jag tror inte värdet på bilen blir ett hinder. Tror, märk väl. Sedan tar ju skuldsaneringen aldrig bilar, eller annat, det enda som kan hända är att det bidrar till avslag på ansökan. Jag hade själv en bil värd ca 28 000, ingen sade något om det under skuldsaneringshandläggningen.

Vill också nämna att jag har barn som varannan helg har umgänge med sin pappa, han bor 3 mil bort. Barnperspektivet ska beaktas, och jag fick i min uträkning behålla ersättning för bensin vid umgängesresor.

Jag hade en bil värd typ 30-35 000 när jag fick min skuldsanering beviljad. Det var inget problem enligt min handläggare.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 476
Mottagna reaktioner
447
Poäng
557
Å vad jag önskar att det var samma personer på skuldsanering som löneutmätning...pratat ett antal gånger sista veckan med dom på löneutmätning om min utmätning då jag har ett barn som tar studenten nu och då ska ju beslutet räknas om eftersom jag inte har försörjningsplikt på den längre. Pratat med 4 st pga olika saker och ALLA säger till mig att söka skuldsanering för detta kommer du aldrig bli av med annars, och pengar får vi in varje månad. Och du är aldrig sjuk för vi får alltid den summan som står i beslutet. Sagt att jag sökt och fått avslag 2 ggr och ALLA är lika förvånande. Men som sagt jobbar ju inte heltid vilket dom på skuldsaneringen hakat upp sig på och gjort/gör vad jag kan nu för att stå till förfogande för mer jobb.

Är det enkelt att skicka in ansökan själv om skuldsanering eller bättre att gå via budget-skuldrådgivare?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Å vad jag önskar att det var samma personer på skuldsanering som löneutmätning...pratat ett antal gånger sista veckan med dom på löneutmätning om min utmätning då jag har ett barn som tar studenten nu och då ska ju beslutet räknas om eftersom jag inte har försörjningsplikt på den längre. Pratat med 4 st pga olika saker och ALLA säger till mig att söka skuldsanering för detta kommer du aldrig bli av med annars, och pengar får vi in varje månad. Och du är aldrig sjuk för vi får alltid den summan som står i beslutet. Sagt att jag sökt och fått avslag 2 ggr och ALLA är lika förvånande. Men som sagt jobbar ju inte heltid vilket dom på skuldsaneringen hakat upp sig på och gjort/gör vad jag kan nu för att stå till förfogande för mer jobb.

Är det enkelt att skicka in ansökan själv om skuldsanering eller bättre att gå via budget-skuldrådgivare?
Du har sökt två gånger, hur gjorde du då, själv eller budget och skuldrådgivare?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 953
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Å vad jag önskar att det var samma personer på skuldsanering som löneutmätning...pratat ett antal gånger sista veckan med dom på löneutmätning om min utmätning då jag har ett barn som tar studenten nu och då ska ju beslutet räknas om eftersom jag inte har försörjningsplikt på den längre. Pratat med 4 st pga olika saker och ALLA säger till mig att söka skuldsanering för detta kommer du aldrig bli av med annars, och pengar får vi in varje månad. Och du är aldrig sjuk för vi får alltid den summan som står i beslutet. Sagt att jag sökt och fått avslag 2 ggr och ALLA är lika förvånande. Men som sagt jobbar ju inte heltid vilket dom på skuldsaneringen hakat upp sig på och gjort/gör vad jag kan nu för att stå till förfogande för mer jobb.

Är det enkelt att skicka in ansökan själv om skuldsanering eller bättre att gå via budget-skuldrådgivare?

Dom ser dock inte utan vidare att du inte jobbar heltid
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp